Serwis, części i schematy dla napędu CD-RW ASUS CRW-2410A obejmują wszystko, co jest potrzebne, aby naprawić, utrzymać lub ulepszyć jego wygląd i funkcje. Napęd CD-RW ASUS CRW-2410A jest częścią linii napędów CD-RW firmy ASUS. Jest to cichy, wydajny napęd, który zapewnia doskonałe odczytywanie i zapisywanie danych. Jego konstrukcja jest wytrzymała i wyposażona w technologię E-IDE, która zapewnia szybką i niezawodną komunikację z komputerem. Serwis, części i schematy umożliwiają użytkownikom naprawę, zmianę lub zaktualizowanie napędu CD-RW ASUS CRW-2410A. Obejmuje to wymianę uszkodzonych części, wybór odpowiednich części zamiennych oraz instalację nowych części i komponentów. Ponadto schematy ułatwiają użytkownikom zrozumienie działania napędu CD-RW ASUS CRW-2410A, a także pomagają w naprawie i konserwacji napędu.
Ostatnia aktualizacja: Serwis, części i schematy Asus Crw 2410a
O chrześcijańskich korzeniach Polski
2022-06-15Zachęcamy do zapoznania się z filmem edukacyjnym pt. „O chrześcijańskich korzeniach Polski”. W materiale, przeznaczonym dla wszystkich etapów edukacyjnych, uczniowie mają okazję poznać tajemniczego rycerza Jaksę, który wziął udział w jednej z wypraw krzyżowych do Ziemi Świętej. Dzięki jego staraniom w Miechowie został wybudowany kościół, z czasem nazywany „Polską Jerozolimą”.
Czym jest materiał edukacyjny?
Definicja materiału edukacyjnego zapisana w ustawie o zmianie ustawy o systemie oświaty (tekst jednolity z 31. 10. 2016 r. ) brzmi następująco: „Materiał edukacyjny (to) materiał zastępujący lub uzupełniający podręcznik, umożliwiający realizację programu nauczania, mający postać papierową lub elektroniczną” (Art. 3. 24). MEiN na swojej stronie internetowej dodatkowo wyjaśnia: „Katalog materiałów edukacyjnych może być szeroki, począwszy od zasobów edukacyjnych udostępnianych w sieci na platformach edukacyjnych, poprzez książki zawierające treści edukacyjne (…)”.
Czym materiał edukacyjny różni się od podręcznika?
Podręcznik w rozumieniu ustawy to publikacja posiadająca numer dopuszczenia MEiN. Materiał edukacyjny – z definicji – takiego numeru nie ma. Jeśli chodzi o sposób finansowania zakupu w przypadku szkół uprawnionych do korzystania z dotacji MEiN – nie ma różnicy między podręcznikiem a materiałem edukacyjnym. Materiał edukacyjny może zostać zakupiony przez szkołę ze środków dotacji celowej.
Czy można korzystać z podręcznika, który nie ma numeru dopuszczenia MEiN?
Oczywiście tak! Przy czym, aby być precyzyjnym, podręcznikiem – zgodnie z ustawą – można nazywać tylko publikacje z numerem dopuszczenia. Wszelkie inne książki edukacyjne (w tym repetytoria lub podręczniki bez numeru dopuszczenia) są określane jako materiały edukacyjne.
W ustawie o systemie oświaty (Art. 22aa) jednoznacznie stwierdzono, że „nauczyciel może zdecydować o realizacji programu nauczania:
- z zastosowaniem podręcznika, materiału edukacyjnego lub materiału ćwiczeniowego lub
- bez zastosowania podręcznika lub materiałów, o których mowa w pkt 1”.
Warto zwrócić uwagę na to, że ustawodawca przyznaje nauczycielowi/zespołowi nauczycieli bardzo dużą swobodę w kwestii wyboru publikacji. Warunek jest tylko jeden – i nie jest nim dopuszczenie książki do użytku szkolnego przez MEiN – publikacja ma umożliwiać realizację programu nauczania. Przypominamy jednocześnie, że każdy nauczyciel/zespół nauczycieli ma prawo opracować program samodzielnie lub wybrać jeden z programów oferowanych przez wydawnictwa. Programy nauczania – od dawna – nie podlegają zatwierdzeniu przez MEiN.
Nauczyciele języka angielskiego coraz chętniej korzystają z materiałów edukacyjnych. Wynika to stąd, że wiele klas osiąga poziom wyższy od zakładanego w podstawie programowej, a więc potrzebuje publikacji, która wykracza poza zestaw podręczników posiadających numer dopuszczenia dla danego etapu edukacyjnego. Ponadto nauczyciele chętnie wybierają podręczniki i repetytoria, które przygotowują do konkretnego egzaminu (np. FCE, CAE, egzamin ósmoklasisty, matura). W takich publikacjach wszelkie informacje na temat wymogów egzaminacyjnych i wskazówki dotyczące technik wykonywania poszczególnych zadań są podane wprost, a zadania egzaminacyjne czytelnie oznaczone, co nie jest możliwe w podręcznikach posiadających numer dopuszczenia.
Czy materiał edukacyjny musi być wieloletni?
Materiał edukacyjny zakupiony ze środków dotacji celowej stanowi własność szkoły i – tak jak podręcznik – jest uczniowi wypożyczany na rok, a następnie przekazywany następnym rocznikom uczniów. Zatem nie można w nim pisać! O wieloletniości materiału edukacyjnego nie decyduje jednak obecność zaciemnień w miejscach przeznaczonych na wpisanie odpowiedzi, ani powtarzające się polecenie „Write in your notebook”. Wystarczy uprzedzić uczniów, że w książce nie wolno zapisywać odpowiedzi, a wszelkie zadania pisemne trzeba wykonać w zeszycie. Poza tym, szczegółowo określony w rozporządzeniu MEiN sposób dostosowania podręczników do zasad wieloletniego użytkowania jedynie utrudnia, a nie uniemożliwia pisania w podręczniku. Uczeń, jeżeli zechce, może pisać choćby na marginesach lub w każdym innym niezapełnionym tekstem lub grafiką miejscu. Wydaje się zatem, że kwestia niepisania w książce należy bardziej do sfery wychowawczej niż edytorskiej.
- Podręcznik użytkownika programu Illustrator
- Poznaj program Illustrator
- Wprowadzenie do programu Illustrator
- Co nowego w programie Illustrator
- Popularne pytania
- Wymagania systemowe programu Illustrator
- Program Illustrator na urządzenia z układem Apple silicon
- Przestrzeń robocza
- Podstawy pracy z przestrzenią roboczą
- Szybsza nauka dzięki panelowi Odkryj w programie Illustrator
- Tworzenie dokumentów
- Pasek narzędzi
- Domyślne skróty klawiaturowe
- Dostosowywanie skrótów klawiaturowych
- Wprowadzenie do obszarów roboczych
- Zarządzanie obszarami roboczymi
- Dostosowywanie przestrzeni roboczej
- Panel Właściwości
- Ustawianie preferencji
- Dotykowa przestrzeń robocza
- Obsługa pokrętła Microsoft Surface Dial w programie Illustrator
- Cofanie zmian i zarządzanie historią projektu
- Obracanie widoku
- Miarki, siatki i linie pomocnicze
- Ułatwienia dostępu w programie Illustrator
- Tryb bezpieczny
- Wyświetlanie kompozycji
- Używanie paska Touch Bar w programie Illustrator
- Pliki i szablony
- Narzędzia w programie Illustrator
- Przegląd narzędzi
- Zaznaczanie narzędzi
- Zaznaczenie
- Zaznaczanie bezpośrednie
- Zaznaczanie grupowe
- Różdżka
- Lasso
- Obszar ilustracji
- Narzędzia do nawigacji
- Rączka
- Obracanie widoku
- Lupka
- Narzędzia do malowania
- Gradient
- Siatka
- Generator kształtów
- Narzędzia tekstowe
- Tekst
- Tekst na ścieżce
- Tekst pionowy
- Narzędzia do rysowania
- Pióro
- Dodaj punkt kontrolny
- Usuń punkt kontrolny
- Punkt kontrolny
- Krzywizna
- Linia
- Prostokąt
- Prostokąt zaokrąglony
- Elipsa
- Wielokąt
- Gwiazda
- Pędzel malarski
- Kropla
- Ołówek
- Shaper
- Plasterek
- Narzędzia do modyfikacji
- Obróć
- Odbij
- Skaluj
- Ścinanie
- Szerokość
- Przekształcanie swobodne
- Kroplomierz
- Mieszanie
- Gumka
- Nożyczki
- Szybkie operacje
- Tekst retro
- Tekst z blaskiem neonu
- Oldschool tekst
- Zmień kolory
- Konwertowanie szkicu na wektory
- Illustrator na iPadzie
- Wprowadzenie do programu Illustrator na iPadzie
- Omówienie programu Illustrator na iPadzie
- Illustrator na iPadzie — często zadawane pytania
- Wymagania systemowe | Illustrator na iPadzie
- Możliwości i ograniczenia programu Illustrator na iPadzie
- Przestrzeń robocza programu Illustrator na iPadzie
- Gesty i skróty dotykowe
- Skróty klawiszowe w programie Illustrator na iPadzie
- Zarządzanie ustawieniami aplikacji
- Dokumenty
- Praca z dokumentami w programie Illustrator na iPadzie
- Importowanie dokumentów z programów Photoshop i Fresco
- Zaznaczanie i rozmieszczanie obiektów
- Tworzenie obiektów powtarzalnych
- Tworzenie przejść miedzy obiektami
- Rysowanie
- Rysowanie i edytowanie ścieżek
- Rysowanie i edytowanie kształtów
- Tekst
- Praca z tekstem i czcionkami
- Tworzenie napisów na ścieżce
- Dodawanie własnych czcionek
- Praca z obrazami
- Wektoryzowanie obrazów rastrowych
- Kolory
- Stosowanie kolorów i gradientów
- Pliki w chmurze
- Podstawy
- Korzystanie z dokumentów w chmurze w programie Illustrator
- Udostępnianie dokumentów w chmurze w programie Illustrator i współpraca nad nimi
- Udostępnianie dokumentów do recenzji
- Rozszerzanie przestrzeni dyskowej w chmurze na potrzeby programu Adobe Illustrator
- Pliki w chmurze w programie Illustrator | Częste pytania
- Rozwiązywanie problemów
- Rozwiązywanie problemów z tworzeniem lub zapisywaniem plików w chmurze programu Illustrator
- Rozwiązywanie problemów z plikami w chmurze programu Illustrator
- Dodawanie i edytowanie treści
- Podstawy rysowania
- Edycja ścieżek
- Rysowanie idealnych kompozycji
- Rysowanie za pomocą narzędzi Pióro, Krzywizna lub Ołówek
- Rysowanie prostych linii i kształtów
- Obrys obrazu
- Upraszczanie ścieżki
- Definiowanie siatki perspektywy
- Narzędzia obsługi symboli i zestawy symboli
- Dopasowywanie segmentów ścieżek
- Jak w 5 prostych krokach narysować kwiat
- Rysowanie perspektywiczne
- Symbole
- Rysowanie ścieżek wyrównanych do pikseli do zastosowań internetowych
- Obiekty 3D i materiały
- Informacje o efektach 3D w programie Illustrator
- Tworzenie grafiki 3D
- Nakładanie kompozycji na obiekty trójwymiarowe
- Tworzenie tekstu 3D
- Kolor
- Informacje o kolorze
- Wybieranie kolorów
- Używanie i tworzenie próbek
- Dopasowywanie kolorów
- Korzystanie z panelu Motywy Adobe Color
- Grupy kolorów (harmonie)
- Panel Motywy Color
- Zmiana kolorów kompozycji
- Malowanie
- Informacje o malowaniu
- Malowanie z wypełnieniami i obrysami
- Grupy aktywnego malowania
- Gradienty
- Pędzle
- Przezroczystość i tryby mieszania
- Stosowanie obrysów do obiektu
- Tworzenie i edycja wzorków
- Siatki
- Wzorki
- Zaznaczanie obiektów
- Warstwy
- Grupowanie i rozwijanie obiektów
- Przesuwanie, wyrównywanie i rozmieszczanie obiektów
- Układanie obiektów w stos
- Blokowanie, ukrywanie i usuwanie obiektów
- Kopiowanie i powielanie obiektów
- Obracanie i odbijanie obiektów
- Tworzenie splotu obiektów
- Przekształcanie obiektów
- Kadrowanie obrazów
- Przekształcanie obiektów
- Łączenie obiektów
- Wycinanie, dzielenie i przycinanie obiektów
- Wypaczenie marionetkowe
- Skalowanie, ścinanie i zniekształcanie obiektów
- Tworzenie przejść miedzy obiektami
- Zmiana kształtu za pomocą form
- Zmiana kształtu obiektów z efektami
- Tworzenie nowych kształtów za pomocą narzędzi Shaper i Generator kształtów
- Praca z aktywnymi narożnikami
- Udoskonalone obiegi pracy transformacji kształtu z obsługą dotykową
- Edytowanie maski przycinającej
- Aktywne kształty
- Tworzenie kształtów za pomocą narzędzia Generator kształtów
- Edycja globalna
- Dodawanie tekstu i praca z obiektami tekstowymi
- Tworzenie punktowanych i numerowanych list
- Zarządzanie obszarem tekstu
- Czcionki i typografia
- Formatowanie tekstu
- Importowanie i eksportowanie tekstu
- Formatowanie akapitów
- Znaki specjalne
- Tworzenie tekstu na ścieżce
- Korzystanie ze stylów znakowych i akapitowych
- Karty
- Tekst i pismo
- Znajdowanie brakujących czcionek (obieg pracy Typekit)
- Uaktualnianie tekstu z programu Illustrator 10
- Tekst arabski i hebrajski
- Czcionki | Często zadawane pytania i wskazówki dotyczące rozwiązywania problemów
- Tworzenie trójwymiarowego efektu tekstowego
- Kreatywne projekty typograficzne
- Skalowanie i obracanie tekstu
- Odstępy pomiędzy wierszami i znakami
- Opcje dzielenia wyrazów i łamania wierszy
- Udoskonalenia dotyczące tekstu
- Słowniki ortograficzne i językowe
- Formatowanie znaków azjatyckich
- Kompozytory języków azjatyckich
- Tworzenie projektów tekstowych z efektem przejścia między obiektami
- Tworzenie plakatu typograficznego za pomocą funkcji obrysowywania obrazu
- Tworzenie efektów specjalnych
- Praca z efektami
- Style grafiki
- Tworzenie cienia
- Atrybuty wyglądu
- Tworzenie szkiców i mozaik
- Cienie, blaski i wtapianie
- Podsumowanie efektów
- Grafika WWW
- Sprawdzone procedury tworzenia grafiki WWW
- Wykresy
- SVG
- Tworzenie animacji
- Plasterki i mapy obrazów
- Importowanie, eksportowanie i zapisywanie
- Importowanie
- Umieszczanie wielu plików
- Zarządzaj plikami połączonymi i osadzonymi
- Informacje o łączach
- Cofanie osadzenia obrazów
- Importowanie kompozycji z programu Photoshop
- Importowanie obrazów bitmapowych
- Importowanie plików Adobe PDF
- Importowanie plików EPS, DCS i AutoCAD
- Biblioteki Creative Cloud w programie Illustrator
- Biblioteki Creative Cloud w programie Illustrator
- Zapisywanie
- Zapisywanie kompozycji
- Eksportowanie
- Używanie kompozycji z programu Illustrator w programie Photoshop
- Eksportowanie kompozycji
- Gromadzenie zasobów i eksportowanie zbiorcze
- Pliki pakietów
- Tworzenie plików Adobe PDF
- Wyodrębnianie kodu CSS | Illustrator CC
- Opcje Adobe PDF
- Informacje o pliku i metadane
- Drukowanie
- Przygotowanie do drukowania
- Przygotowywanie dokumentów do druku
- Zmiana rozmiaru i orientacji strony
- Definiowanie linii cięcia w celu przycinania lub wyrównywania
- Rozpoczynanie pracy z powiększonym obszarem dokumentu
- Nadruk
- Drukowanie z włączoną funkcją zarządzania kolorami
- Drukowanie w trybie PostScript
- Ustawienia predefiniowane drukowania
- Znaczniki drukarskie i spady
- Drukowanie i zapisywanie przezroczystej kompozycji
- Zalewkowanie
- Drukowanie rozbarwień
- Drukowanie gradientów, siatek i przejść kolorów
- Nadruk bieli
- Automatyzacja zadań
- Scalanie danych za pomocą panelu Zmienne
- Automatyzacja za pomocą skryptów
- Automatyzacja za pomocą operacji
- Rozwiązywanie problemów
- Problemy związane z awarią
- Odzyskiwanie plików po awarii
- Problemy z plikami
- Obsługiwane formaty plików
- Problemy ze sterownikiem karty graficznej
- Problemy z urządzeniem Wacom
- Problemy z plikami DLL
- Problemy z pamięcią
- Problemy z plikiem preferencji
- Problemy z czcionkami
- Problemy z drukarką
- Udostępnianie raportu o awarii firmie Adobe
- Poprawianie wydajności programu Illustrator
Skorzystaj z tego przewodnika, aby poznać funkcje programu Illustrator i dowiedzieć się, jak tworzyć piękne grafiki wektorowe i ilustracje na komputerze oraz iPadzie.
Co nowego w programie Illustrator
Wymagania systemowe programu Illustrator
Podstawy pracy z przestrzenią roboczą
Domyślne skróty klawiaturowe | Illustrator
Zacznij od tych projektów
Tworzenie i edytowanie kształtów
Przekształcanie i edytowanie grafiki
Zaloguj się na swoje konto
- Przygotowanie do drukowania
- Importowanie
- Informacje o efektach 3D w programie Illustrator
- Podstawy
- Wprowadzenie do programu Illustrator na iPadzie
- Tekst
- Gradient
- Zaznaczenie
- Wprowadzenie do programu Illustrator